Resmi Gazete Tarihi: 08.09.2006 Resmi Gazete
Sayısı: 26283
TARIMSAL
YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNİN DÜZENLENMESİNE DAİR
YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE
1– (1) Bu Yönetmelik; tarımsal işletme sahiplerinin bilgi, teknik ve yöntemler
konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde karşılanması ile ilgili
usul ve esasları belirlemek amacı ile hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE
2 –(1) Bu Yönetmelik; kamu yayım hizmetleri ve sivil toplum örgütleri, ziraat
odaları, tarımsal danışmanlık şirketleri, serbest tarım danışmanlarınca yerine
getirilecek tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesi ile ilgili
olarak; ilke ve kural belirleme, strateji ve program geliştirme, yönlendirme,
özendirme, eğitim, sertifikalandırma, belgelendirme, görev ve sorumluluk
tanımlama, izleme, değerlendirme, denetim ve yaptırım uygulama görevleriyle
ilgili usul ve esasları, tarımdan girdi alan ve tarıma girdi veren kuruluşların
ticari faaliyetleri çerçevesinde yapacakları çiftçi bilgilendirme
faaliyetlerine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE
3– (1) Bu Yönetmelik; 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanununun 9 uncu
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
4– (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Bakanlık: (Değişik ibare:RG-8/11/2012-28461)(2)Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığını,
b)
Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya ortakçı olarak devamlı veya en az bir
üretim dönemi veya yetiştirme devresi tarımsal üretim yapan gerçek ve tüzel
kişileri,
c)
(Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Başkanlık: Eğitim, Yayım ve Yayınlar Dairesi
Başkanlığını,
ç)
İl teknik komitesi: Bu Yönetmeliğin 10 uncu maddesinde belirtilen Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık İl Teknik Komitesini,
d)
Kamu dışı yayım hizmetleri: Sivil toplum örgütleri tarafından tarımsal
işletmelerin; tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının
zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak herhangi bir ücret
talep edilmeksizin yürütülen tarımsal yayım hizmetlerini,
e)
Kamu yayım hizmetleri: İlgili mevzuat çerçevesinde Bakanlık merkez teşkilatı,
bağlı kuruluşlar ve taşra teşkilatları tarafından tarımsal işletmelerin;
tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve
yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak yürütülen tarımsal yayım
hizmetlerini,
f)
Merkez teknik komitesi: Bu Yönetmeliğin 7 nci maddesinde belirtilen Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık Merkez Teknik Komitesini,
g)
(Değişik:RG-11/3/2009-27166) Meslek kuruluşları: Bu Yönetmelik çerçevesinde
sertifikalandırılan kişilerden tarımla ilgili fakülte mezunlarının üye
oldukları meslek odalarını, lise, ön lisans ve lisans mezunlarının üye
oldukları meslek derneklerini ve üyelerinin tamamı tarımla ilgili lise,
önlisans, lisans mezunlarından olup, tarımsal alanda faaliyet gösteren
vakıfları,
ğ)
(Değişik:RG-31/3/2010-27538) Serbest tarım danışmanı: Kendi nam ve hesabına
çalışmak suretiyle tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine ve tarımdan
girdi alan kuruluşlara tarımsal danışmanlık hizmeti sunan, yetki belgesi sahibi
kişileri,
ı)
Sivil toplum örgütleri: Tarımsal alanda faaliyet gösteren kooperatif, birlik,
dernek ve vakıflar ile gönüllü kuruluşları,
i)
Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde, ziraat odalarında ve tarımsal
danışmanlık şirketlerinde istihdam edilen veya tarımsal danışmanlık hizmeti
yürütmek üzere kendi nam ve hesabına çalışan ve bu Yönetmelikte belirtilen
hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
j)
Tarımsal danışmanlık dernekleri/vakıfları: Sivil toplum örgütlerinden, sadece
tarım danışmanı istihdam etmek suretiyle danışmanlık hizmeti vermek üzere
tarımsal işletme sahiplerince, ilgili mevzuata göre kurulan
dernekleri/vakıfları,
k)
Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum örgütleri, ziraat odaları,
tarımsal danışmanlık şirketleri ve serbest tarım danışmanlarınca tarımsal
işletmelerin; tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının
zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak ücret karşılığında
yürütülen hizmetleri,
l)
Tarımsal yayım ve danışmanlık: Tarımsal işletme sahiplerinin, tarımsal üretim,
işleme ve pazarlama sürecinin bütün aşamalarında karşılaştıkları problemler ve
bunların birbirleriyle ilişkileri hakkında bilgi sahibi olmalarını,
kendilerine, geliştirilen teknolojileri kullandırmak suretiyle, bu problemleri
çözebilecek bilgi ve beceri kazandırılmasını ve kırsal alanda yaşam standardının
yükseltilmesini amaçlayan tarımsal işletme sahiplerinin eğitimi, yayım,
danışmanlık ve bilgilendirme faaliyetlerini,
m)
(Değişik:RG-31/3/2010-27538) Tarımsal yayım ve tarımsal danışmanlık
sertifikası: Tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetini yerine getirecek olan
kişilere yapılacak sınavda başarılı olmalarını müteakip Bakanlık tarafından
verilecek belgeyi,
n)
Tarımsal danışmanlık şirketi: Tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine,
ziraat odalarına ve tarımdan girdi alan kuruluşlara tarımsal danışmanlık
hizmeti sunmak üzere kurulan ve bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde
yetkilendirilen tüzel kişileri,
o)
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi: Bu Yönetmelikte belirlenen şartları yerine
getiren kişi ve kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti verebileceklerini
belirten belgeyi,
ö)
Tarımsal işletme: Üretim faktörlerini kullanarak; bitkisel ve/veya hayvansal
ve/veya su ürünlerinin üretimi için tarımsal faaliyet yapan veya söz konusu
tarımsal faaliyete ilave olarak işleme, depolama, muhafaza ve pazarlamaya
yönelik faaliyetlerde bulunan işletmeyi,
p)
(Ek:RG-11/3/2009-27166) (1) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)Tarımsal yayım ve
danışmanlık eğitimi eğitici belgesi (Ek-5): Bakanlık tarafından düzenlenen
eğiticilerin eğitimi sonunda başarılı olan bakanlık personeline verilen belgeyi,
r)
Tarımsal yayım ve danışmanlık sistemi: Tarımsal işletme sahiplerinin; tarımsal
bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli
düzeyde karşılanması amacıyla faaliyet gösteren ve bu Yönetmelikte belirtilen
kişi ve kuruluşlardan oluşan çoğulcu sistemi,
s)
Tarım yayımcısı: Bakanlık merkez teşkilatı, bağlı kuruluşlar ve taşra
teşkilatlarında yayım hizmeti görevini yürüten ve bu Yönetmelikte belirtilen
hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
ş)
Üretici örgütleri: Sivil toplum örgütlerinden tarımsal amaçlı kooperatifler,
yetiştirici birlikleri, üretici birlikleri ve bunların üst birliklerini,
t)
Ziraat odaları: İlgili Kanuna göre kurulmuş olan ve çiftçilerin üye oldukları
meslek kuruluşlarını,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Tarımsal
Yayım/Danışmanlık Faaliyetlerinin Programlanması, İzlenmesi ve
Değerlendirilmesi,
Araştırma-Yayım-Çiftçi Bağlantısının Güçlendirilmesi
Tarımsal
yayım/danışmanlık faaliyetlerinin programlanması, izlenmesi ve değerlendirilmesi
MADDE
5– (1) Tarımsal yayım/danışmanlık hizmetlerinin programlanması, izlenmesi ve
değerlendirilmesine ilişkin usul ve esaslar aşağıda belirtilmiştir.
a)
Yayım/danışmanlık hizmetlerinin planlanmasında, kaynakların etkin ve verimli
biçimde kullanılmasını sağlamak amacıyla, Bakanlık tarafından; meslek
kuruluşları ve tarımsal yayım/danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların
katkılarıyla ulusal yayım politika ve stratejisi belirlenir.
b)
Ulusal düzeyde yayım politika ve stratejilerine uygun olarak yayım/danışmanlık
sistemi içerisinde yer alan kişi ve kuruluşların öncelikli çalışma alanlarını
belirleyecek ülkesel yayım programı hazırlanır.
c)
İl yayım/danışmanlık programları, ilde bulunan yayım/danışmanlık kişi ve
kuruluşların programlarını kapsar. Ülkesel yayım programı doğrultusunda
belirlenmiş hedeflere ulaşmak üzere yıllık olarak hazırlanan il
yayım/danışmanlık programı, Bakanlık, meslek kuruluşları ve tarımsal
yayım/danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların katkılarıyla yayımdan sorumlu
ildeki birimin koordinatörlüğünde hazırlanır ve Bakanlık tarafından onaylanarak
yürürlüğe konulur.
d)
Bakanlık kuracağı sistemle, kamu ve kamu dışı yayım ve danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşların hizmetlerinin kalitesini ve verimliliğini artırmak
amacıyla, izleme ve değerlendirme yapar/yaptırır.
Araştırma-yayım-çiftçi
bağlantısının güçlendirilmesi
MADDE
6– (1) Bakanlık, tarımsal araştırma, yayım ve eğitim fonksiyonlarını yerine
getiren kuruluşlar arasında işbirliğini sağlamaya yönelik tedbirleri alır,
gerekli koordinasyonu sağlar. Tarımsal işletme sahiplerinin sorunlarının
araştırmacılara iletilmesini, bulunan çözümler ile yeni teknolojilerin tarımsal
işletme sahiplerine aktarılmasını sağlamak ve bilgi alışverişinde bulunmak
üzere; ulusal, bölgesel ve il düzeyinde çalışmalar yapar.
(2) Bakanlık bu çalışmalara tarımsal yayım/danışmanlık sisteminde yer alan kişi ve kuruluşların aktif katılımını sağlar.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
(Değişik
bölüm başlığı:RG-31/3/2010-27538)
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Komiteleri, Çiftçi Eğitim Merkezlerinin Oluşumu, Çalışma Usul ve Esasları ve Görevleri
Tarımsal
yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesinin oluşumu
MADDE
7– (1) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2) Merkez Teknik Komitesi; Bakanlığın
yayımdan sorumlu birimin bağlı olduğu Müsteşar Yardımcısının başkanlığında,
Eğitim, Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanı, Eğitim, Yayım ve Yayınlar Dairesi
Başkanlığından ilgili daire başkanı ve ilgili daire başkanlığından bir
temsilci, Bakanlık hizmet birimlerinden Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü,
Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğü, Hayvancılık Genel Müdürlüğü, Balıkçılık ve Su
Ürünleri Genel Müdürlüğü, Tarım Reformu Genel Müdürlüğü, Tarımsal Araştırmalar
ve Politikalar Genel Müdürlüğü, Avrupa Birliği ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü
ile Strateji Geliştirme Başkanlığından en az daire başkanı düzeyinde olmak
üzere birer temsilci, Türkiye Ziraat Odaları Birliği temsilcisi, tarımsal
amaçlı kooperatif merkez birliklerinin, yetiştirici birlikleri merkez
birliklerinin, üretici birlikleri merkez birliklerinin her birinden üye sayısı
en fazla olanlardan birer temsilci, Ankara’da bulunan ziraat ve veteriner
fakültelerinden birer temsilci, üye sayısı en fazla olan iki meslek odasından
birer temsilci, üye sayısı en fazla olan meslek derneği temsilcisi olmak üzere
toplam yirmi bir kişiden oluşur.
(2)
Mazeretsiz olarak üst üste iki kere toplantıya katılmayan komisyon üyelerinin
üyeliği düşer ve ilgili kurumca yerlerine yenileri görevlendirilebilir.
(3)
Komite, Bakan onayı ile oluşturulur, komite üyeliklerinde meydana gelen
değişiklikler aynı usule tabidir.
(4)
İhtiyaç duyulması durumunda diğer kamu ve kamu dışı kuruluşlardan komiteye
temsilci davet edilebilir. Ancak toplantılara bu şekilde katılanların oy hakkı
bulunmaz.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesinin çalışma usul ve esasları
MADDE
8– (1) Merkez Teknik Komitesinin çalışma usulü aşağıda belirtilmiştir.
a)
(Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Merkez Teknik Komitesi altı ayda bir olağan,
komite başkanının gerekli gördüğü hallerde olağanüstü toplanır. Başkanın
katılamadığı hallerde, toplantıya Eğitim, Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanı
başkanlık eder.
b)
(Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Komitenin sekretarya hizmetleri Başkanlıkça
yürütülür.
c)
(Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Toplantı gündemi Başkanlık tarafından
katılımcıların önerileri alınarak oluşturulur. Komite Başkanının onayını
müteakip toplantıdan en az on beş gün önce üyelere bildirilir.
ç)
Komite, üye tam sayısının üçte iki çoğunluğuyla toplanır ve kararlarını
toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alır. Oyların eşitliği durumunda
başkanın oyu belirleyici olur.
d)
Komite kararları imzalandıktan sonra, onay gerektiren kararlar, on iş günü
içerisinde Bakan onayına sunulur. Alınan kararlar onayı müteakip sekreterya
tarafından ilgili birimlere ulaştırılır.
e)
Komite bünyesinde, il teknik komitelerinin verdiği cezalara ilişkin itirazları
karara bağlamak üzere, 5 kişilik bir disiplin komisyonu oluşturulur. Komisyon
gerekli durumlarda sekreterya tarafından toplantıya çağrılır.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesinin görevleri
MADDE
9– (1) Merkez Teknik Komitesinin görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a)
Ulusal düzeyde tarımsal yayım/danışmanlık politika ve stratejilerini
belirlemek, tarımsal yayım/danışmanlık sisteminde yer alan kuruluşların
öncelikli çalışma alanlarına ilişkin tavsiyelerde bulunmak, alınacak kararlara
ve çalışmalara ilgili tarafların etkin katılımını sağlamak,
b)
Tarımsal yayım/danışmanlık sisteminde yer alan kuruluşlar arasında
koordinasyonu sağlamak,
c)
Bu Yönetmeliğin uygulanmasını takip etmek, gerekli hallerde değiştirilmesi için
Bakanlığa önerilerde bulunmak,
ç)
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların hizmet sözleşmesi
imzalayabilecekleri asgari ve azami tarımsal işletme sayılarını ve tarımsal
üretim alanlarını belirlemek,
d)
İl teknik komitelerince bildirilen konularda görüş oluşturmak,
e)
Yazarların veya yayın evlerinin başvuruları halinde yayımcıların/danışmanların
mesleki faaliyetlerinde kullanılacak kitaplara ilişkin tavsiye kararı almak,
f)
(Değişik:RG-31/3/2010-27538) Çiftçi eğitim merkezlerinin kuruluşları hakkında
Bakanlığa görüş bildirmek,
g)
İhtiyaç duyulması halinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinin
geliştirilmesi amacıyla görev yapmak üzere çalışma grupları oluşturmak.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık il teknik komitesinin oluşumu
MADDE
10 –(1) İl teknik komitesi; İl Müdürünün başkanlığında; şube müdürleri, il
müdürlüğünde görevli iki tarımsal yayım uzmanı, varsa ilde bulunan ziraat,
veteriner fakültelerinden birer temsilci, il’den sorumlu tarımsal amaçlı
araştırma enstitülerinden birer temsilci, İl Ziraat Odası Başkanı, ilde bulunan
tarımsal amaçlı kooperatif birliklerinin, yetiştirici birliklerinin, üretici
birliklerinin her birinden üye sayısı en fazla olanlardan birer temsilci, üye
sayısı en fazla olan iki meslek odasından birer temsilci ve üye sayısı en fazla
olan meslek derneği temsilcisinden oluşur.
(2)
İhtiyaç duyulması durumunda ilde bulunan diğer kamu ve kamu dışı kuruluşlardan
komiteye temsilci davet edilebilir. Ancak toplantılara bu şekilde katılanların
oy hakkı bulunmaz.
(3)
Teknik komite Valilik onayı ile oluşturulur, komite üyeliklerine ilişkin
değişiklikler aynı usule tabidir. Komite üyelerinin isim ve kurumlarını
belirtir listenin bir örneği Bakanlığa gönderilir.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık il teknik komitesinin çalışma usul ve esasları
MADDE
11– (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)
(1)
İl Teknik Komitesinin çalışma usulü aşağıda belirtilmiştir.
a)
Komite dört ayda bir olağan, komite başkanının gerekli gördüğü hallerde
olağanüstü toplanır. Başkanın katılamadığı hallerde toplantıya ilgili Şube
Müdürü Başkanlık eder.
b)
Mazeretsiz olarak üst üste iki toplantıya katılmayan komisyon üyelerinin
üyeliği düşer ve ilgili kurumca yerlerine yenileri görevlendirilir.
c)
Komitenin sekretarya hizmetleri ilgili Şube Müdürlüğü tarafından yürütülür.
ç)
Toplantı gündemi il müdürlüğü tarafından katılımcıların önerileri alınarak
oluşturulur, komite başkanının onayını müteakip toplantıdan en az on beş gün
önce üyelere bildirilir.
d)
Merkez Teknik Komitesinin önerileri öncelikli olarak gündeme alınır.
e)
Komite, üye tam sayısının üçte iki çoğunluğu ile toplanır ve kararlarını
toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alır. Oyların eşitliği durumunda
Başkanın oyu yönünde karar alınmış sayılır. Kararlar on gün içerisinde
Bakanlığa gönderilir. Alınan kararlar il sekretaryası tarafından ilgili
birimlere ulaştırılır.
f)
İl Teknik Komitesinde, aynı Yönetmeliğin 12 ncimaddesinin birinci fıkrasının
(d) bendi kapsamında yapılacak görüşme ve oylamaya, hakkında karar alınacak
kuruluşun temsilcisi katılamaz.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık il teknik komitesinin görevleri
MADDE
12– (1) İl Teknik Komitesinin görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a)
Faaliyet gösteren kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşlar tarafından sunulan tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinin
kalitesinin ve etkinliğinin artırılması için çalışmalar yapmak, haksız rekabeti
ve üreticinin zarar görmesini önleyici tedbirlerin alınmasını sağlamak.
b)
Tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar arasında
koordinasyonu sağlamak.
c)
Bu Yönetmeliğin uygulanmasını takip etmek, gerekli gördüğü hallerde
değiştirilmesi için Bakanlığa önerilerde bulunmak.
ç)
Kamu, kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların
öncelikli çalışma alanlarına ilişkin tavsiyelerde bulunmak, alınacak kararlara
ve çalışmalara ilgili tarafların etkin katılımını sağlamak.
d)
Faaliyet gösteren kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşların bu Yönetmelik hükümlerine aykırı faaliyetlerinin tespiti halinde
Yönetmelik kapsamında yer alan cezaları vermek.
e)
Faaliyet gösteren kamu, kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık hizmeti veren
kişi ve kuruluşların çalışma alanlarına ilişkin tavsiyelerinde, Bakanlık
tarafından belirlenmiş konuya ilişkin teknik talimatları dikkate almalarını
sağlamak.
f)
Faaliyet gösteren kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşları tarafından yayım ve danışmanlık hizmetlerinin geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması
amacıyla sunulacak projelerin hazırlanması ve uygulanmasına destek olmak.
g)
(Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Bakanlıkça tarımsal yayım ve danışmanlık konularında
verilen görevleri yerine getirmek.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık eğitim merkezleri
MADDE
13– (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
Çiftçi
eğitim merkezleri
MADDE
14– (1) Kamu, kamu dışı yayım/tarımsal danışmanlık şirketleri ve üniversiteler
tarafından çiftçi eğitim merkezleri kurulabilir.
(2) Bakanlık daha fazla tarımsal işletme sahibinin bu hizmetlerden yararlanması amacıyla bu kuruluşlarla işbirliği yapar ve gerektiğinde bu kuruluşları destekler.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
(Değişik
bölüm başlığı:RG-31/3/2010-27538)
Sınav, Sertifikalar, Sertifikaların Vize Edilmesi, Yetki Belgesi
Sınav
(Değişik başlık:RG-31/3/2010-27538)
MADDE
15– (1) (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(2)
(Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(3)
(Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(5)
(Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(6)
(Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(7)
(Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(8)
(Değişik:RG-31/3/2010-27538) Sınav Bakanlığın belirleyeceği esaslar dahilinde
merkezi olarak gerçekleştirilir.
(9)
(Değişik:RG-31/3/2010-27538) Sınav 100 üzerinden değerlendirilir. Geçer not
70’dir.
(10)
(Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Sınav sonuçlarına itirazlar, sonuçların ilanı
tarihinden itibaren 15 gün içinde Bakanlığa yapılır. Bakanlık 30 gün içinde
itirazı sonuçlandırarak ilgiliye tebliğ eder.
(11)
Yapılan sınavlar sonucunda başarılı olanlara bu Yönetmeliğin Ek-1 ve Ek-2’sinde
örneği yer alan sertifikalar verilir.
Sertifikalar
MADDE
16– (1) Sertifikaların verilmesine ilişkin esaslar aşağıda belirtilmiştir.
a)
(Değişik:RG-31/3/2010-27538) Kamuda görev yapmakta iken yapılacak sınavda
başarılı olanlardan; tarımsal alanda lise ve ön lisans düzeyinde eğitim almış
olanlara teknisyen/tekniker tarım yayımcısı, tarımla ilgili fakülte ve dört
yıllık meslek yüksek okul mezunlarına tarım yayımcısı sertifikası verilir.
Bunlardan fakülte ve dört yıllık meslek yüksek okulu mezunu tarım yayımcısı
sertifikasına sahip olanlardan, en az üç yıl süreyle yayım hizmetlerinde görev
yapanlara uzman tarım yayımcısı sertifikası verilir.
b)
(Değişik:RG-31/3/2010-27538) Kamuda görev yapmayan ve yapılacak sınavda
başarılı olanlardan; tarımsal alanda lise ve ön lisans düzeyinde eğitim almış
olanlara teknisyen/tekniker tarım danışmanı sertifikası, tarımla ilgili fakülte
ve dört yıllık meslek yüksek okul mezunlarına tarım danışmanı sertifikası
verilir. Bunlardan fakülte ve dört yıllık meslek yüksek okulu mezunu tarım
danışmanı sertifikasına sahip olanlardan, en az üç yıl süreyle danışmanlık
hizmetlerinde görev yapanlara uzman tarım danışmanı sertifikası verilir.
c)
(Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Kamu görevlerinden ayrılan kişilere önceden
sahip oldukları tarım yayımcısı sertifikasına karşılık gelen tarım danışmanı
sertifikası, kamuda görev alan kişilere, önceden sahip oldukları tarım
danışmanı sertifikasına karşılık gelen tarım yayımcısı sertifikası verilir.
ç)
(Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2) Sınavda başarılı olanlara mezun olduğu bölümde
sertifika verilir. Mezuniyet belgelerinde bölüm belirtilmeyen kişiler için ise,
sertifika bölümü çalıştığı alan veya transkriptleri esas alınarak Başkanlıkça
belirlenir. Mezun olduğu fakültenin başka bir bölümünde en az beş yıl süreyle
bilfiil çalıştığını belgelendirenlerin talep etmesi ve Başkanlıkça da uygun
görülmesi halinde, bir defaya mahsus olmak üzere çalıştığı bölümde sertifika
verilir. Ancak bu kişilerin tekrar mezun oldukları bölümde sertifika alma hakkı
saklıdır. Her bir kişi sadece bir bölüme ait sertifika alabilir.
d)
(Değişik:RG-31/3/2010-27538) Tarımla ilgili lisans mezunu olanlardan en az üç
yıl süreyle Bakanlık merkez, bağlı kuruluş ve taşra teşkilatlarında tarımsal
yayım hizmetlerinde çalıştıklarını belgelendirenlere sınavda başarılı
olmalarını müteakip uzman tarım yayımcısı sertifikası verilir.
e)
(Değişik:RG-31/3/2010-27538) Tarımla ilgili lisans mezunu olanlardan en az üç
yıl süreyle tarımsal danışmanlık hizmeti verdiklerini belgelendirenlere sınavda
başarılı olmalarını müteakip uzman tarım danışmanı sertifikası verilir.
f)
(Değişik:RG-31/3/2010-27538) Tarımla ilgili lisans mezunu olanlardan, en az üç
yıl süreyle Bakanlık merkez, bağlı kuruluş ve taşra teşkilatlarında tarımsal
yayım hizmetlerinde çalışmış olanlardan, emekli veya istifa etmiş olanlara,
durumlarını belgelendirmek suretiyle, sınava katılarak başarılı olmaları
durumunda uzman tarım danışmanı sertifikası verilir.
g)
(Değişik:RG-31/3/2010-27538) Yurt dışında tarımla ilgili okullardan mezun olup diplomasının
denkliği Yüksek Öğretim Kurulu tarafından kabul edilenlere sınavda başarılı
olmalarını müteakip sahip olduğu diplomasının karşılığı olan sertifika verilir.
ğ)
(Ek:RG-11/3/2009-27166) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2) Talep etmeleri halinde
tarım politikası ve yayım anabilim dalında veya tarımsal yayım konusunda
doktora ve üzeri akademik kariyere sahip kişiler, tarımsal yayım ve danışmanlık
eğitimi eğitici belgesine sahip kişiler ile tarımla ilgili lisans mezunu olup
Bakanlık il müdürlüklerinde en az on yıl süre ile asaleten il müdürlüğü, çiftçi
eğitim ve yayım şube müdürlüğü/koordinasyon ve tarımsal veriler şube müdürlüğü
ve ilçe müdürlüğü yapmış olduğunu belgelendirenlere sınava katılmaksızın bu
Yönetmeliğin Ek-5’inde örneği yer alan ve eğitimlerine ve bölümlerine uygun
“Tarım Yayımcısı/Danışmanı Sertifikası” verilir.
h)
(Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Tarımla ilgili lisans mezunu olup, tarımla ilgili
lisansüstü eğitimini tamamlayanlara sınavda başarılı olmaları koşuluyla, talep
etmeleri ve Başkanlıkça uygun görülmesi halinde lisans üstü eğitimini
tamamladığı bölümde sertifika verilir.
ı)
(Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Bu Yönetmelik hükümleri kapsamında tarım
yayımcısı/danışmanı sertifikasıverilen kişilerin sertifika almak için gerekli
koşulları taşımadığının sonradan ortaya çıkması durumunda verilen sertifika
iptal edilir.
Sertifikaların
vize edilmesi
MADDE
17– (1) (Değişik:RG-11/3/2009-27166)Sertifikalar üç yılda bir vize ettirilmek
zorundadır. Vize başvurusu yapan kişinin bu süre içerisinde tarımsal konularda
en az iki eğitime katıldığını belgelemesi gerekir.
(2)
(Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Süresi bitiminde vize ettirilmeyen sertifikalar
geçerliliğini kaybeder. Sertifikasını vize ettirmeyen kişiler yeniden sertifika
almak istediğinde sınava girmek zorundadır.
(3)
Sertifikanın geçici olarak alıkonması cezasının verilmesi durumunda bu kişiler,
sertifikalarını cezanın bitimini müteakip en geç bir hafta içerisinde vize
ettirirler.
(4)
(Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Tarım danışmanı/tarım yayımcısı sertifikalarının
vize işlemi bulundukları il müdürlüklerince, Bakanlık merkez teşkilatında
çalışanların tarım yayımcısı sertifikaları ile tarımsal yayım ve danışmanlık
eğitimi eğitici belgelerinin vize işlemi ise Başkanlık tarafından yapılır.
Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi
MADDE
18– (1) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)Bakanlık tarafından belirlenecek usul ve
esaslar dahilinde tarım danışmanı istihdam eden üretici örgütlerine, ziraat
odalarına, tarımsal danışmanlık derneklerine/vakıflarına, tarımsal danışmanlık
şirketlerine ve serbest tarım danışmanlarına bu Yönetmeliğin Ek-4’ünde örneği
bulunan tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilir.
(2)
Yetki belgesi verilen kişi ve kuruluşlar bu yetkilerini bir başka kişi ve
kuruluşa devredemezler.
(3) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Tarımsal danışmanlık yetki belgesi sahibi kişi ve kuruluşlardan üç yıl süreyle tarımsal danışmanlık hizmeti yapmayanların, danışmanlık hizmeti sunmaktan vazgeçenlerin ve bu Yönetmelik hükümlerine uymayanların tarımsal danışmanlık yetki belgeleri iptal edilir. Bu kişi ve kuruluşlardan 3 yıl süreyle tarımsal danışmanlık hizmeti yapmayanlar ve danışmanlık hizmeti sunmaktan vazgeçenler 1 yıl süreyle; 28 inci madde kapsamında ceza alanlar ise 5 yıl süreyle tarımsal danışmanlık yetki belgesi talebinde bulunamazlar.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Tarım Yayımcısının/Danışmanının Görevleri
Tarım
yayımcısının/danışmanının görevleri
MADDE
19– (1) Tarım yayımcısının/danışmanının görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a)
Üretimin her aşamasında göreviyle ilgili konularda tarımsal işletme sahiplerine
veya hizmet verdiği diğer birimlere gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak,
gerektiğinde ilgili mevzuata uygun tarımsal uygulamalar yapmak,
b)
Bitkisel ve hayvansal üretime yönelik sürdürülebilir üretim teknikleri
konusunda her türlü bilgi ve yeni teknolojinin hedef kitleye ulaştırılmasını
sağlamak,
c)
Çevrenin, doğal kaynakların ve biyolojik çeşitliliğin korunması için tarımsal
işletme sahiplerini ve hedef kitleyi bilgilendirmek,
ç)
Tarımsal işletmelerin daha rekabetçi bir yapıya kavuşturulması ve etkin bir
şekilde ürün ve hizmet pazarına yönelmelerine katkıda bulunmak,
d)
İşletme ekonomisi yayımı/danışmanlığı yapmak, gerekli tavsiyelerde bulunmak,
e)
(Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)İşletmelerin ekonomik analizleri, gelişim
planlamaları, iş ve sermaye verimliliğinin iyileştirilmesi ve aile
işletmelerine özgü sorunlar, ev ekonomisi, mekanizasyon ve bitkisel çoğaltım
materyalleri ve tohumluk üretimi konularında yayım/danışmanlık yapmak,
f)
Tarımda çalışanların mesleklerini daha iyi yapmaları için, gerekli kişisel
gelişim ve girişimcilik eğitimlerini yapmak,
g)
Görevli olduğu konularla ilgili olarak düzenlenecek eğitimlere katılmak,
ğ)Yayım/danışmanlık
faaliyetlerinde basılı, sesli ve görüntülü kitle yayım vasıtalarından
yararlanmak ve bunları hazırlamak ve hazırlanmasına katkıda bulunmak,
h)
Tarımsal yayım ve danışmanlık faaliyetleriyle ilgili veri toplamak, kayıt
tutmak,
ı)
Tarımsal üretimi kayıt ve kontrol altına alacak belgelerin düzenlenmesini
sağlamak,
i)
Üretici örgütlenmesi konusunda çalışmalar yapmak.
j)
(Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Güvenilir gıda arzına yönelik bilgilendirme
faaliyetinde bulunmak,
k) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Bakanlık tarafından tarımsal danışmanlık hizmetinin yürütülmesi ile ilgili verilen görevleri yerine getirmek.
ALTINCI
BÖLÜM
Tarım Yayımcılarının Çalışma Esasları ve Sorumlulukları
Tarım
yayımcılarının çalışma esasları ve sorumlulukları
MADDE
20– (1) Tarım yayımcılarının çalışma esasları ve sorumlulukları aşağıda
belirtilmiştir.
a)
Tarım yayımcıları sahip oldukları sertifikalara uygun yayım hizmetlerinde
görevlendirilir.
b)
Bir ilde ve ilçede, hangi sertifikaya sahip, kaç tarım yayımcısı
çalıştırılacağı, ilin tarımsal, sosyal ve ekonomik koşulları dikkate alınarak
Bakanlık tarafından belirlenir.
c)
Bakanlık tarafından yürütülen iç veya dış kaynaklı yayım bileşeni olan tüm
projelerin yayım hizmetleri tarım yayımcıları tarafından yürütülür.
ç)
(Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Merkezde Bakanlığın yayımla ilgili birimlerinde,
il ve ilçelerde yayım ile ilgili görevlerde tarım yayımcıları görev yapar.
Ancak bu özellikte personel bulunmadığı durumda yetkili birim amirinin onayı
ile diğer personel görevlendirilir.
d)
Tarım yayımcıları görevlerini tarafsız olarak ve mesleki etik kuralları
çerçevesinde yerine getirir.
e)
Tarım yayımcıları, tarımsal işletme sahipleri ile ilgili her türlü bilgiyi
gizlilik içinde saklamakla yükümlüdür. Ancak yasal olarak bildirilmesinin
zorunlu olduğu durumlar ile tarımsal işletme sahipleri tarafından
açıklanmasında bir sakınca olmadığı yazılı olarak beyan edilen bilgiler için bu
bilgileri gizli tutmak zorunluluğu yoktur.
f)
Tarım yayımcıları, tarımsal işletme sahiplerinden hizmetleri karşılığında
herhangi bir ad altında kişisel olarak ücret talep edemez.
g) Bu Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilen tarım yayımcıları/uzman tarım yayımcıları kendi meslek gruplarına ait yürürlükteki hukuki düzenlemeler çerçevesinde hizmet verir.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Tarımsal
Danışmanlık Hizmetlerini Sunacak Kişi ve Kuruluşlar, Tarımsal
Danışmanlık
Hizmetlerini Sunacak Kişi ve Kuruluşların
Çalışmalarına ve Sorumluluklarına İlişkin Esaslar
Tarımsal
danışmanlık hizmetlerini sunacak kişi ve kuruluşlar
MADDE
21– (1) Bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde tarımsal danışmanlık hizmetlerini
sunabilecek kişi ve kuruluşlar aşağıda belirtilmiştir.
a)
Bünyelerinde danışman istihdam eden üretici örgütleri ve ziraat odaları,
b)
Tarımsal danışmanlık dernekleri/vakıfları,
c)
Tarımsal danışmanlık şirketleri,
ç)
Serbest tarım danışmanları.
(2)
(Ek:RG-11/3/2009-27166) Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesine sahip olmayan kişi
ve kuruluşlar tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti veremez. Aksi durumda
yetkili kişilerce Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur.
Tarımsal
danışmanlık hizmetlerini sunacak kişi ve kuruluşların çalışmalarına ve
sorumluluklarına ilişkin esaslar
MADDE
22– (1) Tarımsal danışmanlık hizmetlerini sunacak kişi ve kuruluşların
çalışmalarına ve sorumluluklarına ilişkin esaslar aşağıda belirtilmiştir.
a)
Tarımsal danışmanlık hizmetini sunacak kişi ve kuruluşlar, sözleşme
imzaladıkları tarımsal işletme sahiplerinin ve kuruluşlarının listelerini ve bu
listelerde olacak değişiklikleri il müdürlüğüne bildirir.
b)
Danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletme sahiplerinin ve kuruluşlarının
danışmanlık şirketleri ve serbest tarım danışmanları ile yapacakları hizmet
sözleşmeleri Bakanlık tarafından hazırlanacak örnek esas alınmak suretiyle
taraflarca imzalanır.
c)
Tarımsal danışmanlık hizmetini sunacak kişi ve kuruluşlarının ortakları,
üyeleri ve çalışanları diğer danışmanlık kuruluşlarında herhangi bir görev
alamaz.
ç)
Serbest tarım danışmanları, tarımsal danışmanlık şirketleri ve üretici
örgütlerinde hizmet sözleşmesi karşılığında çalışan danışmanlar tarımsal
girdilerin satışını veya reklamını yapamaz. Tarımsal danışmanlık şirketlerinin
ortakları arasında tarımsal girdi ticaretinde bulunan şirketlerin sahibi veya
ortağı bulunamaz.
d)
Serbest tarım danışmanları, tarımsal danışmanlık şirketleri ve üretici
örgütlerinde hizmet sözleşmesi karşılığında çalışan danışmanlar eğitimlerine
uygun meslek kuruluşlarına kayıtlı olmak zorundadır.
e)
Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar istihdam ettikleri
danışmanların Bakanlık ve diğer kuruluşlar tarafından düzenlenecek eğitimlere
katılmalarını sağlamakla yükümlüdür.
f)
Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar yayım ve danışmanlık
hizmetleri sırasında hiçbir şekilde siyasi propaganda yapamaz.
g)
Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların çalışanları, tarımsal
işletme sahipleri/kuruluşlarla ilgili öğrendikleri her türlü bilgiyi gizlilik
içinde tutmakla yükümlüdür. Ancak yasal olarak bildirilmesinin zorunlu olduğu
durumlar ile tarımsal işletme sahibi tarafından açıklanmasında bir sakınca
olmadığıyazılı olarak beyan edilen bilgiler için gizlilik zorunluluğu yoktur.
Gizlilik yükümlülüğü, tarımsal işletme sahipleri ve kuruluşlarla olan
sözleşmenin bitiminden sonra da devam eder.
ğ)
Tarımsal danışmanlık şirketleri ve serbest tarım danışmanları, mesleki
faaliyetlerini tanıtmak amacıyla meslek icrasına yönelik mevzuata aykırı
olmamak üzere ilan verme, basılı yayın hazırlama ve dağıtma, tabela ve afiş
kullanımı, elektronik araçlar, internet ve medya yoluyla tanıtım ve
bilgilendirme çalışmasıyapabilir. Ancak tanıtım ve bilgilendirme çalışmalarında
kullanılan ifadeler; mesleki etik kurallarına ters düşen, mesleğin itibarını
zedeleyen, yanlışbilgilendirmeye yol açacak nitelikte olamaz. Bu çalışmalarda
yer alan ifadeler teknik olarak çalışma alanına giren konularda ve objektif
olarak kontrol edilebilir nitelikte olmak zorundadır.
h)
Tarımsal danışmanlık şirketleri ve serbest tarım danışmanları sözleşme
imzaladıklarıtarımsal işletme sahiplerinin ve kuruluşlarının işlerini
başkalarına devredemez.
ı)
Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar, sözleşmenin sona ermesi
veya feshedilmesi halinde görev konusu ile ilgili her türlü kayıtlı bilgi,
belge ve dokümanı üç yıl süreyle muhafaza etmek ve tarımsal işletme sahibi veya
kuruluşun talebi halinde ilgili kişi veya kuruluşa vermek zorundadır. Ancak
tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar, sözleşmenin tarımsal
işletme sahibi, kuruluş veya üretici örgütünün sözleşmeden kaynaklanan
sorumluluklarını yerine getirmemesi nedeniyle feshedildiği durumlarda bu
yöndeki talepleri reddedebilir.
i)
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar hizmet sözleşmelerinin
imzalanmasında Merkez Teknik Komite tarafından belirlenen tarımsal işletme
sayıları ve üretim alanları ile ilgili sınırlamalara uymak zorundadır.
j)
Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların hizmetleri karşılığında
tarımsal işletme sahiplerinden sözleşmede yer alan hususlara ait olanlar
dışında herhangi bir ücret almaları yasaktır.
k)
Bakanlık, belirlenecek faaliyet konularında ve bölgelerde, bu Yönetmelik
kapsamında yetkilendirilmiş tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşlardan tarımsal danışmanlık hizmeti satın alabilir.
l)
Tarım danışmanları/danışmanlık şirketleri çiftçiye tavsiyelerini yazılı olarak
yaptıklarını belgelendirmek zorundadır. Hatalı tavsiye, uygulama ve görevi
ihmal etmeleri durumunda, çiftçilerin uğrayacağı zararlardan tavsiyeyi yapan
tarım danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar sorumludur.
m) Bu Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilen tarım danışmanları ve uzman tarım danışmanları kendi meslek gruplarına ait yürürlükteki hukuki düzenlemeler çerçevesinde hizmet verir.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
Denetleme, Cezalar, Cezalarının Uygulanması, Cezalar İle İlgili Yasaklara Uymama
Denetleme
MADDE
23– (1) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)Bakanlık, tarımsal yayım ve danışmanlık
hizmetlerinin bu Yönetmelik ve ilgili mevzuata uygun olarak yürütülmesini
sağlamak üzere, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşları
belirleyeceği esaslara uygun olarak denetler.
Cezalar
MADDE
24– (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlara, bu Yönetmeliğe
aykırı davranışları nedeniyle verilecek cezalar aşağıda belirtilmiştir.
a)
Uyarma: Yukarıda belirtilen kişi ve kuruluşlara, mesleğin yürütülmesinde daha
dikkatli davranması gerektiğinin yazı ile bildirilmesidir.
b)
Kınama: Yukarıda belirtilen kişi ve kuruluşlara, görevinde ve davranışlarında
kusurlu olduğunun yazı ile bildirilmesidir.
c)
Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması: Yukarıda belirtilen
kişi ve kuruluşların altı aydan az, bir yıldan fazla olmamak üzere, geçici
olarak danışmanlık faaliyetinden alıkonulmasıdır.
ç)
Sertifikanın/yetki belgesinin iptali: Yukarıda belirtilen kişi ve kuruluşların,
yetki belgelerinin ve sertifikalarının bir daha geri verilmemek üzere alınarak,
danışmanlık faaliyeti yapmalarına izin verilmemesidir.
Uyarma
cezası
MADDE
25– (1) Uyarma cezası aşağıdaki durumlarda verilir.
a)
Tarımsal işletme sahiplerinin ve sözleşme yapılan kuruluşların tarımsal danışmanlık
faaliyetleri ile ilgili işlerine karşı kayıtsız ve ilgisiz kalmak.
b)
(Mülga:RG-8/11/2012-28461)(2)
c)
Çalıştırdığı tarım danışmanlarının, mesleğin vakar ve onuru ile bağdaşmayan
işler yapmasına neden olmak veya bilerek izin vermek veya bu eyleme göz yummak.
ç)
Diğer tarım danışmanları veya kamu dışı yayım ve danışmanlık hizmeti veren
kuruluşlar hakkında, ilgili kuruluşlara asılsız ihbar veya şikayettebulunmak.
d)
Bakanlıkça istenen; bilgi, belge, program ve raporları il müdürlüğüne vermemek.
e)
Yukarıda sayılanlar dışında, mesleğin vakar ve onuruna aykırı davranışlarla,
hizmetin gerektirdiği güveni sarsıcı hareketlerde bulunmak.
Kınama
cezası
MADDE
26– (1) Kınama cezası, aşağıdaki durumlarda verilir.
a)
Üç yıllık bir dönem içinde uyarma cezası gerektiren eylemleri ikinci kez yapmak.
b)
(Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Bakanlıkça yayımlanan, genelge, yönerge ve
teknik talimat hükümlerine aykırı olarak, meslek disiplinini bozucu
hareketlerde bulunmak.
c)
Yazılıhizmet sözleşmesi yapmadan iş kabul etmek.
ç)
Başka meslek mensupları veya kamu dışı yayım ve danışmanlık hizmeti veren
kuruluşlar ile sözleşmesi bulunan tarımsal işletme sahiplerine bilerek iş
önermek ve diğer tarım danışmanları veya kamu dışı yayım ve danışmanlık hizmeti
veren kuruluşlar hakkında olumsuz yorumlarda bulunmak.
d)
Görev ve sorumluluk almadan, diğer tarım danışmanlarının veya kamu dışı yayım
ve danışmanlık hizmeti veren kuruluşların sorumluluğundaki işlerle ilgili
görüşbildirmek, uygulamaları hakkında tarımsal işletme sahiplerine karşı
olumsuz eleştiriler yapmak.
e)
Tarımsal danışmanlık hizmetlerinin gereği gibi yürütülmesini sağlayacak
şekilde; Bakanlık tarafından belirlenen sınırların üzerinde tarımsal işletme
sahipleri ve kuruluşları ile sözleşme imzalamak.
f)
Kasıt olmaksızın gerekli özen ve titizlik yeterince gösterilmeden; Bakanlık
düzenlemelerine ve ilan olunmuş norm ve standartlara aykırı olarak sözleşme
imzalamak.
g)
Bakanlıkça yayınlanan diğer hukuki düzenlemelere ve zorunlu meslek kararlarına
uymamak.
Sertifikanın/yetki
belgesinin geçici olarak alıkonulması cezası
MADDE
27– (1) Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması cezası
aşağıdaki hallerde verilir.
a)
Üç yıllık bir dönem içinde kınama cezası gerektiren eylemleri ikinci kez yapmak.
b)
Görevlerini yürütürken mesleki tarafsızlığın korunabilmesi için, mesleki karar
ve tavsiye verme özgürlüğünü tehlikeye sokacak kurum, kuruluş ve kişiler ile
ilişki kurmak.
c)
Bu Yönetmelikte belirtilen tarımsal girdilerin alımı ve satışıyla ilgili ticari
faaliyet yasağına uymamak.
ç)
Hizmet sözleşmeleri ile ilgili olarak, Bakanlık düzenlemelerindeki ilke ve
kurallara kasten aykırı davranmak.
d)
Bu Yönetmelikte belirtilen gizlilik yükümlülüğüne uymamak.
e)
(Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Sahip olunmayan unvanları ve yetkileri kullanmak,
f)
(Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Tarımsal danışmanlık hizmetleri ile ilgili resmi
kurumlara gerçeğe aykırıbeyanda bulunmak.
Sertifikanın/yetki
belgesinin iptali cezası
MADDE
28– (1) Sertifikanın/yetki belgesinin iptali cezası aşağıdaki hallerde verilir.
a)
Beşyıllık dönem içinde iki defa sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak
alıkonulması cezası ile cezalandırıldıktan sonra bu cezayı gerektiren eylemi
yeniden işlemek.
b)
Tarımsal danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesi sırasında, meslek dolayısıyla
işlenen suçlardan dolayı taksirli suçlar hariç olmak üzere altı aydan fazla
hapis cezası ile cezalandırılmış olmak.
c)
Danışmanlık sertifikasını/yetki belgesini herhangi bir şekilde bir başkasına
kullandırmak.
ç)
Başka tarım danışmanlarının ve danışmanlık hizmeti veren kuruluşların ad ve
unvanlarını kullanarak sözleşme imzalamak ve hizmet vermek.
d)
Tarım danışmanlığı sertifikası veya yetki belgesinin alınması koşullarının
taşınmadığının sonradan ortaya çıkması veya bu koşulları sonradan
kaybetmişolmak.
Cezaların
uygulanması
MADDE
29– (1) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2) Cezalarİl Teknik Komitesi ve Başkanlık
tarafından verilir.
(2)
(Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)İl Teknik Komiteleri tarafından verilen cezalara
itiraz mercii Merkez Teknik Komitesidir. Merkez Teknik Komitesinin ve
Başkanlığın aldığı kararlar kesindir.
(3)
Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması ve sertifikanın/yetki
belgesinin iptali cezalarını alan kişi veya kuruluşlar; yapmış
olduklarısözleşmeleri, cezanın kesinleşme tarihinden itibaren 15 gün içerisinde
faaliyet gösterdiği ildeki il müdürlüğüne teslim eder. İl müdürlüğü bu durumu
tarımsal işletme sahiplerine bildirir.
(4)
Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması ve sertifikanın/yetki
belgesinin iptali cezalarının, kesinleşmesinden sonra bu kişi ve kuruluşlar
işkabul edemezler. Önlem olarak sertifikalar ve yetki belgeleri geri alınır.
Cezalar
ile ilgili yasaklara uymama
MADDE 30– (1) Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması ve sertifikanın/yetki belgesinin iptali cezalarınıalanlar; bu yasakların gereklerini cezanın tebliğini müteakip en geç bir hafta içerisinde yerine getirirler. Bu gerekleri yerine getirmeyenler hakkında Bakanlık tarafından Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur.
DOKUZUNCU
BÖLÜM
Tarımsal
Danışmanlık Hizmeti Veren Kişi ve Kuruluşların ve Danışmanlık
Hizmeti Alan Tarımsal İşletmelerin Sahiplerinin Desteklenmesi
Tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların ve danışmanlık hizmeti alan
tarımsal işletmelerin sahiplerinin desteklenmesi
MADDE
31– (1) Bakanlık, ülkenin tarımsal yayım/danışmanlık sisteminin etkin ve
verimli bir yapıya kavuşmasını temin etmek amacıyla tarımsal danışmanlık
hizmeti veren kişi ve kuruluşlarıdestekleyebilir.
(2)
Bu Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilmiş tarımsal danışmanlık hizmeti veren
kişi ve kuruluşlardan danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelerin
sahiplerine veya üretici örgütlerine yönelik olarak Bakanlık tarafından yayım
ve danışmanlık desteklemeleri yapılabilir.
(3) Kamu dışı yayım ve danışmanlık kuruluşlarının desteklenmesi ile desteklemelerin doğrudan danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelerin sahiplerine ve üretici örgütlerine yapılması durumunda gerekli başvuru belgeleri, destekleme miktarları, destekleme şekilleri 5488 sayılı Kanun kapsamında belirlenir.
ONUNCU
BÖLÜM
Kamu Dışı Yayım ve Bilgilendirme Faaliyetlerine İlişkin Esaslar
Kamu
dışı yayım ve bilgilendirme faaliyetlerine ilişkin esaslar
MADDE
32– (1) Tarımdan girdi alan ve tarıma girdi veren kuruluşlar ile kamu dışı
yayım hizmeti sunacak kuruluşların yapacakları tarımsal bilgilendirme
faaliyetleri ile ilgili esaslar aşağıda belirtilmiştir.
a)
Bu kuruluşlardan tarımdan girdi alan ve tarıma girdi veren kuruluşların
yapacakları bilgilendirme faaliyetleri, satın alacakları ürün veya
sattıklarıgirdi ile sınırlıdır. Bilgilendirme faaliyetleri tarafsız olur,
bilgilendirme esnasında başka kurum ve kuruluşlarla karşılaştırma yapılamaz.
b)
Kamu dışı yayım hizmeti sunacak kuruluşların gerçekleştirecekleri bilgilendirme
faaliyetleri kuruluşlarına ilişkin hukuksal düzenlemelerde belirtilen konularla
sınırlıdır.
c)
(Değişik:RG-31/3/2010-27538) Söz konusu kuruluşların bilgilendirme
faaliyetlerinde görevlendirecekleri personel, sınava katılarak, bu Yönetmelikte
belirtilen danışmanlık sertifikalarını alabilir.
ç)
Söz konusu kuruluşlar, yapacakları eğitim programlarına ilişkin bilgileri il
müdürlüğüne teslim eder.
d)
Tarımdan girdi alan kuruluşlar, bilgilendirme faaliyetlerini bu Yönetmelik
çerçevesinde yetkilendirilen serbest tarım danışmanları veya tarımsal
danışmanlıkşirketlerinden danışmanlık hizmeti alarak gerçekleştirebilirler.
e)
Tarıma girdi veren kuruluşlar bilgilendirme faaliyetlerini gerçekleştirirken bu
Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilen serbest tarım danışmanları ve tarımsal
danışmanlık şirketlerinden danışmanlık hizmeti alamaz ve bunlarla ticari
ilişkiye giremez.
f) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Bilgilendirme faaliyetleri Bakanlık talimatlarına uygun olarak yapılır.
GEÇİCİMADDE 1 – (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
GEÇİCİMADDE 2 – (Mülga:RG-8/11/2012-28461)(2)
GEÇİCİMADDE 3 – (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
GEÇİCİ
MADDE 4 – (Ek:RG-31/3/2010-27538)
Bu Yönetmeliğin yayımlandığı tarihe kadar verilmiş olan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Eğitimi Düzenleme Yetki Belgeleri iptal edilmiştir. Verilmiş olan yetki belgeleri Bakanlığa gönderilir. Yetki belgesi kapsamında düzenlenmiş olan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Eğitimi ve sınavı ile ilgili her türlü bilgi, belge ve defter, eğitime katılan kursiyerlerin dosyaları, sertifika suretleri ve diğer belgeleri arşivlenmek üzere bulundukları yerdeki Bakanlık İl Müdürlüklerine teslim edilir. Söz konusu belgelerden yetki belgesinin Bakanlığa, diğer her türlü bilgi ve belgenin ise Bakanlık İl Müdürlüklerine bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki ay içerisinde teslim edilmesi zorunludur. Ancak bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce başlamış olan eğitimler devam eder. Yapılacak sınavda başarılı olan kişilerin haklarıkorunur.
Geçiş
sürecinde sertifikaların uyumu
GEÇİCİ
MADDE 5 – (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)
1/11/2012 tarihinden önce verilen tarım yayımcısı/danışmanı sertifikalarından bu Yönetmelik hükümlerine uygun olmayanlar, takip eden ilk vize işlemi sırasında bu Yönetmelik hükümlerine uygun hale getirilir. Aksi durumda sertifikalar vize edilemez.
Yürürlük
MADDE
33– (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
34 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini (Değişik ibare:RG-8/11/2012-28461)(2)Gıda,
Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür.